Kan noen hjelpe meg?

 Jeg leter etter mønster til å sy disse gammeldagse fløyelsputene...


Jeg vet vi rutet opp på baksiden og nesten sammen stoffet i et mønster på baksiden, men jeg vet ikke hvordan man ruter opp for å få fram det riktige mønsteret.  Kanskje noen av dere har mønster? 

Jeg har så lyst til å lage noen store, deilige, myke puter i støvete farger.  Denne lilla fine puten fant jeg på bloggen Synnøves Heim.  Det var gjerne noe sånt jeg ser for meg - en herlig pute. 


De putene som var så vanlige på 60 og 70 tallet er jo laget etter samme prinsipp, så kanskje det finnes noen gamle mønstre et sted?  Jeg tar gjerne imot tips om hvor jeg eventuelt kan finne dem.  Jeg har googlet både vaffelsøm og smocked pillows som det heter på engelsk, uten resultat. 

Kommentarer

  1. Finner du ikke noe mønster kan du jo kjøpe en slik pute på salg hos KID og "dessikere" den jeg har ofte plukket ting frahverandre for å finne ut hvordan de blir laget. Det funker som regel...Elisabeth H.

    SvarSlett
  2. http://www.etsy.com/listing/43539462/vintage-1962-smocked-pillow-pattern

    http://www.tias.com/cgi-bin/showcase-item.cgi?itemKey=3923763153&store=/stores/silsnw

    SvarSlett
  3. Her er gratis mønster:
    http://katafalk.wordpress.com/2010/02/20/lattice-smocking/

    Hilsen Sol

    SvarSlett
  4. Hei på deg, så herlig en blogg du har, og spennende prosjekt på gang. Så koselig at du vil følge min blogg, følger deg gjerne, ser at her kan jeg få masse ideer og inspirasjon. Er ikke så flink med håndarbeid, men med malerkosten er jeg en racer. Ha en herlig kveld...vi blogges

    SvarSlett
  5. Her kanskje. Ser ut som her er fleire mønster
    http://vani-testblog2.blogspot.com/

    Også med å google lattice smocking eller canadian smocking evt heng på pattern eller toturial dukkar det opp ein del som du sikkert forstår deg på om du studerar og les litt.

    Såg forøvrig veldig artig ut, litt anna. Mulig d må prøvast...
    Lykke til! Klem

    SvarSlett
  6. Kan desverre ikke hjelpe deg, håper du finner det du leter etter, for putene var knall fine...ha en fin helg!

    SvarSlett
  7. Så fine puter! Kan desverre ikke hjelpe deg med noe oppskrift.. Når det gjelder vinduene, er et alternativ å sette varevinduer foran for å bevare de orginale. Evnt. kjøpe nye vinduer i gammel "glassverandastil". God helg til deg og dine :)

    SvarSlett
  8. Ser der er hjelsomme folk her...lykke til :o)

    ha en fin kveld :o)

    SvarSlett
  9. Hei på deg Ingrid! Takk for hyggelig hilsen og omtanke! Det varmer at jeg har satt noen spor med bloggen min... og at noen savner meg! Jeg har rett og slett prioritert anderledes en stund - faktisk har jeg vurdert å legge ned bloggen pga at det tar for mye tid. Kanskje jeg blir en av-og-til blogger??? Plutselig kommer det nok et innlegg eller tre, skal du se! Klem fra meg!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar